De drie elementen van een superstrategie op social media

Vooruitdenken

Weten wat je gaat plaatsen: superhandig en slim om vooraf te bepalen. Gebruik hier je marketingkalender bij. Zo hou je de acties die je wil houden goed in gedachten. Heb je een vriendinnenkorting in september? Ga je een korting weggeven tijdens de feestdagen? Of heb je een samenwerking met een andere ondernemer? Dit kun je allemaal plaatsen in je marketingkalender. Daar staat de actie op, zo weet je ruim van te voren wanneer je wat gaat schrijven.

 

Voelen

Wanneer je jouw boodschap wil schrijven die jouw ideale klant aanspreekt, is het handig om stil te staan bij jezelf voordat je gaat schrijven. Ben je met je volle aandacht in het hier en nu? Of zit je tijdens het schrijven te bedenken welke boodschappen je ook nog moet doen? Goed voor jezelf zorgen, even stilstaan bij jezelf en zorgen dat je de volle aandacht hebt, helpt je bij het schrijven van de waarde die jij wil geven aan je klanten. Pro-tip: even stilstaan bij jezelf helpt je ook om rust in je hoofd te creëren. Zo kom je rustig en duidelijk over als je bijvoorbeeld een video maakt. Probeer maar eens. Alleen al het volgen van je ademhaling voor één minuut kan je al helpen om rustiger te worden!

 

Plannen

Vooruitplannen van je content (de post en de tekst die je gaat plaatsen) helpt je om overzicht te houden. Het zorgt ervoor dat je niet elke dag bezig hoeft te zijn met de gedachte dat je je post nog moet publiceren, met als eindresultaat dat je dan toch maar niet post. Ook helpt structuur om overzicht te houden. En omdat je het overzichtelijk houdt, wordt het maken van je content behapbaar. Fijne (en gratis) planprogramma’s die je kunt gebruiken zijn:

– Canva
– Studio for makers (zit in Facebook)
– Later (mijn favoriete planprogramma)

Vooruitdenken, voelen of plannen. Waar ga jij als eerste mee beginnen?