Wat zet ik op mijn socials?

 

Dit is de meest gestelde vraag door ondernemers. Wat moet ik er allemaal opzetten? Er wordt een beroep gedaan op jouw creativiteit als ondernemer. Verzin elke keer maar eens wat! Het is handig om een aantal vaste onderwerpen te hebben, waar je met regelmaat wat over kunt vertellen. Wees altijd informatief, zonder een overkill aan informatie over je volgers uit te stortten. De kunst is dus om waarde te leveren en tegelijkertijd to-the-point te blijven.

Welke kanalen moet ik gebruiken?

 

Vraag jezelf een paar dingen af.

• Op welk kanaal zit mijn doelgroep?
• Welk kanaal vind ik zelf leuk?
• Welke mogelijkheden biedt dit kanaal? Denk aan:
º Facebookwinkel
º Instagramwinkel
º Mogelijkheden om live te gaan

Moet ik me focussen op één kanaal?

 

Focus je in eerste instantie op één kanaal. Wanneer je dit goed hebt ingericht en het je gemakkelijk afgaat, kun je aan een tweede of derde kanaal beginnen. Natuurlijk kun je ook gelijk met meerdere social mediakanalen beginnen. De kans is dan wel groter dat je overweldigd wordt, dat je het overzicht kwijtraakt of dat het je te veel wordt en vervolgens helemaal niets meer doet. En dát draagt natuurlijk niet bij aan je online zichtbaarheid.

Kan ik berichten van Facebook naar Instagram (of andersom) doorplaatsen?

 

Ja, dat kan. Dit kun je doen door je Facebookaccount en Instagramaccount aan elkaar te koppelen. Superhandig voor je winkel, zodat je volgers gelijk vanuit Facebook of Instagram kunnen shoppen. Maar let op: plaats je berichten (het gaat hier om je posts in je tijdlijn) nooit door van Facebook naar Instagram of andersom. Dat is een killer voor je bereik. Je kunt beter hetzelfde bericht plaatsen in Facebook en Instagram, dan dat je het bericht doorplaatst van het ene naar het andere medium. Niet doen, het is echt zonde van je bereik. Een uitzondering hierop is het doorplaatsen van je stories van Instagram naar Facebook. De stories op Facebook doen het niet zo goed als op Instagram, dus dat maakt niet zoveel uit. Alles wat op Facebook gezien wordt is hierin meegenomen.

Waarom moet ik met regelmaat een posts plaatsen?

 

Zo blijf je top-of-mind bij je volgers! Ook is het belangrijk voor het algoritme, zie vraag “Waarom moet ik consequent zijn en blijven” voor meer info!

Hoe zorg ik dat social media me minder tijd kost?

 

Denk vooruit. Maak een planning. Beantwoord een aantal vragen: 
Wat ga ik de aankomende twee weken plaatsen? Welke boodschap wil ik vertellen? Neem hierin je marketingkalender mee! Plan je posts in met een tool. Zo hoef je alleen nog maar te checken wat er gebeurt en of er reacties komen, zodat je zelf weer kunt reageren.

Waarom moet ik consequent zijn en blijven?

 

Dit heeft alles te maken met het algoritme. Het is handig dat je een beetje weet hoe het algoritme werkt, zodat je er slim gebruik van kunt maken! Het algoritme werkt niet tegen je, maar voor je. Het laat je zien wat je in het verleden leuk hebt gevonden of waarop je hebt gereageerd. Het zorgt ervoor dat je meer van hetzelfde in beeld krijgt. Door je gedrag aan te passen (meer te plaatsen en interactief te zijn), beloont het algoritme je met meer bereik omdat je sociaal bezig bent. Vergeet nooit, dat social media een sociaal medium is: wees zelf altijd sociaal. Zo word je beloond met een groter bereik en meer interactie.

Wat kan ik doen als ik mijn bereik stagneert?

 

Het wordt tijd voor een nieuwe strategie. De magic is eruit. Ga bij jezelf na: wat heb ik gedaan? Wat zou ik aan kunnen passen of nog meer kunnen doen?