Hoe krijg je meer klanten met Instagram?

Deze vraag samen met ‘Hoe krijg ik meer volgers?’ en “Hoe ben ik zichtbaar?” zijn de meestgestelde vragen door ondernemers. In dit blog ontdek je hoe je van jouw Instagram je marketingmachine maakt én dat je echt niet de enige bent met deze gedachten.

“Ik doe maar wat op social media.” – Susan Hijink

Social-media-frustratie

Misschien herken je het gevoel wel: je plaatst berichten op Instagram, maar ziet weinig resultaat. Dit gevoel van ’Ik doe maar wat’ is iets waar veel ondernemers mee worstelen. Susan voelde zich gefrustreerd, omdat ze wel tijd en energie stak in social media, wel likes kreeg maar geen klanten aantrok. Deze ik-doe-maar-wat-marketing kost je veel tijd, levert je geen klanten maar wel een hoop frustratie op. Je mist een strategie en misschien herken je ook wel een stukje schaamte om je volledige online podium te pakken. Zichtbaar en succesvol zijn kan gevoelens van schaamte oproepen. Weet dat je echt niet de enige bent die dat voelt. Het vervelende is alleen dat deze gevoelens effect hebben op je bedrijf. Een eigen bedrijf brengt een hoop persoonlijke ontwikkeling met zich mee, toch?

 

Marketingmachine voor meer klanten

Je bedrijf groeit op een manier die bij jouw waarden past. Dat komt door de samenstelling van jouw mix in je Instagram Marketing Machine. Die mix bestaat uit 3 onderdelen:

  • Authentieke zichtbaarheid waarmee je een ijzersterke verbinding met je volgers krijgt, omdat jij je openstelt voor jouw ideale klant.
  • IJzersterke positionering waardoor je jouw naamsbekendheid vergroot en jij gezien wordt al de Go-To-expert in jouw vakgebied.
  • Weten hoe Instagram marketing werkt en hoe jij dit toepast, zodat je daadwerkelijk verkoopt.

“Als je net zo beige bent als ieder ander gaat er niemand voor je kiezen” – Linda

Authentiek

Als jij niet authentiek bent, ben je (#sorrynotsorry) saai. Je bent net zo ‘beige’ als ieder ander, waardoor je niet opvalt. Jij mag met je kop boven het maaiveld uit. Laten zien wie jij bent en wat je doet in combinatie met jouw persoonlijkheid maakt je aantrekkelijk. Als je precies hetzelfde bent als iedereen, gaat er niemand voor je kiezen. Klanten kiezen voor je omdat ze zich in jou herkennen, bij jouw clubje willen horen. Kiezen ze niet voor je, ook dat is oké. Je wilt alleen klanten die écht bij jou passen. Jouw ideale klanten gaan aan op jouw persoonlijkheid en met die klanten heb je de mooiste samenwerkingen. Juist als zelfstandig professional of Mkb’er met een klein team kun je hier verschil in maken. Leg die persoonlijke verbinding die grotere bedrijven niet hebben met klanten en die ze afstandelijker maakt. Dus… schaam je je, vind je het spannend of jezelf stom op de foto staan?

"Take a deep breath, and do it anyway!"

Meer verkopen omdat jij jezelf neerzet als Go-To-Expert

Je gaat niet meer verkopen op Instagram door vaker te roepen: koop mijn product of dienst. Je gaat meer verkopen omdat je laat zien dat jij de Go-To-Expert bent in jouw vakgebied. Wanneer je dit mixt met jouw persoonlijkheid in je berichten, ga je vaak vanzelf meer verkopen. Voer dus eerst deze twee elementen in en zet daarna  pas een verkoopstrategie in waardoor je meer klanten gaat aantrekken. Een verkoopstrategie zonder deze basis heeft weinig zin. Omdat we allemaal weten dat het eenvoudiger verkopen is aan fans dan aan koud publiek. Versterk daarom de verbinding met je volgers en ideale klanten en vergroot je naamsbekendheid.

Authentieke zichtbaarheid: waarom het werkt

Als je houdt van persoonlijke ontwikkeling, weet je dat echte verandering van binnenuit komt. Dit geldt ook voor je zichtbaarheid op social media. Stel jezelf de vraag: wat maakt jou en je bedrijf uniek? En deel je passie voor bijvoorbeeld meditatie, wandelen of je huisdier met je volgers. Stel jezelf open en laat zien wie jij bent en wat jou drijft. Nieuwe volgers voelen zich aangetrokken door authenticiteit en jouw unieke verhaal. Omdat ze zich in jou herkennen, wat het gevoel ‘Ik wil bij jou horen’ versterkt. Deze ondernemers geven hierin een goed voorbeeld. Laat je inspireren!

Eén van mijn mastermind buddies Ellen Kuit deelt regelmatig een leuke anekdote over haar kippen met altijd een interessante link naar introvert ondernemen. Op deze authentieke manier spreekt Ellen haar ideale klant aan.

Joyce Dunnewold pakt het weer op een hele andere manier aan. Joyce houdt van lezen en ze heeft een Minibieb in haar voortuin. In dit bericht deelt Joyce een leuk weetje over haar Minibieb en leer je Joyce beter kennen.

Nicole van Zetten laat zien hoe het nog anders kan. Gefascineerd door Audrey Hepburn liet ze foto’s van zichzelf maken voor haar Summer Business School in 2023.

"Authentieke berichten versterken het gevoel "ik wil bij jou horen" " - Linda Brink

Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?

Meer volgers krijgen draait om connectie maken. Zie je Instagramprofiel als een uitnodiging om jouw wereld binnen te stappen. Gebruik heldere en aantrekkelijke beelden die resoneren met je publiek: van mooie natuurfoto’s tot inspirerende citaten uit je favoriete boeken. Verbind je berichten met verhalen over jouw reis als ondernemer of jouw vakgebied en deel de inzichten die je hebt opgedaan. Vraag jezelf af: wat wil ik zien op een profiel dat ik zelf volg?

Echt connectie maken met je volgers doe je door jezelf te laten zien. Je hebt vast al eens gemerkt dat je op de berichten met je foto erbij de meeste reacties en likes krijgt. Maar hoe doe je dat als je moeite hebt met het zien van jezelf op foto of video? Weet dat je niet alleen bent. Ik heb al zoveel ondernemers gesproken die juist hiermee worstelen. Jezelf zichtbaar maken op Instagram voelt kwetsbaar. Gedachten als ’wat zullen ze ervan vinden’ of ’die foto is niet goed genoeg’ zijn herkenbaar maar absoluut niet helpend. Mijn vraag aan jou is daarom: wat mag jij aankijken en zichtbaar maken binnen in jou, zodat je de stap wel durft te zetten?

 

Zichtbaar zonder de hele dag op Instagram te zitten

Tijd is kostbaar, zeker als je qualitytime met je gezin of je wandeling in de natuur belangrijk vindt. Automatiseer je berichten met handige tools en plan je berichten vooruit. Richt je op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Eén goed doordacht bericht per week heeft meer impact dan dagelijks oppervlakkige updates. Zorg ervoor dat je berichten waarde bieden. Of het nu gaat om tips, inspiratie of een kijkje achter de schermen. Door het inplannen van je berichten gaat je marketing door op het moment dat jij met je klanten bezig bent. En wil je spontaan wat plaatsen, dan doe je dat gewoon. Je planning is niet in beton gegoten!

Zet je frustratie om in succes

Het is begrijpelijk dat het je frustreert als je geen directe resultaten ziet. Onthoud dat social media kortetermijnmarketing is met een langetermijnstrategie. Vergelijk jezelf niet met anderen, maar focus op je eigen groei.

Door jezelf te vergelijken met anderen ga je je alleen maar gefrustreerd voelen: Waarom lukt het haar wel en mij niet?! Dit is een frustratie met daarin een oordeel over jezelf: Wat is er mis met mij? Deze gedachten helpen je niet. Ze halen je energieniveau juist naar beneden. Zodra je dit soort gedachten bij jezelf opmerkt, stop je onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga je iets doen waar je blij van wordt. Blijven de gedachten komen, kijk dan dit filmpje eens. Toen ik dit voor het eerst zag moest ik erg lachen. Kom na het kijken van de video wel weer terug hè?! Ik heb nog een paar mooie inzichten voor je.

Experimenteer met verschillende soorten content: video’s, quotes, persoonlijke verhalen. Ontdek welke berichten en reels het goed doen en maak meer van dat soort content. Ervaar je stilstand in je Instagram cijfers en groei? Pas dan niet alleen je strategie aan, maar onderzoek ook wat jou daarin nog belemmert. Wat mag er in jou geheeld worden? Bekijk en leer van je statistieken. Iedere stap die je zet, hoe klein ook, brengt je dichter bij je doel.

Zie je Instagramstrategie als een tuin

Ik vergelijk je Instagramstrategie wel eens met een tuin. Het kost tijd en aandacht om deze te laten bloeien. Je plant zaadjes (berichten) en geeft ze water (interactie met je volgers). Sommige planten groeien sneller dan andere, maar met geduld en zorg staat je tuin uiteindelijk in volle bloei. Wees daarom consistent en vergeet niet te genieten van het proces.

Benut alle onderdelen binnen Instagram voor meer volgers

Elk onderdeel binnen Instagram heeft zijn eigen doel. Zo geven foto- of carrouselberichten je meer bereik. Instagram Reels video’s zorgen voor een groter bereik onder niet-volgers. Een slimme manier om sneller nieuwe volgers te krijgen. In deze twee onderdelen ga je dus nooit verkopen. Je maakt hier kennis met potentiële nieuwe volgers, vergroot je naamsbekendheid en positioneert jezelf als de Go-To-Expert in jouw vakgebied. De andere twee onderdelen binnen Instagram: Live en Story dragen bij aan een sterke verbinding met je volgers. Instagram Story is de plek waar jij jezelf als echt mens laat zien, waardoor volgers zich meer en meer met jou verbonden voelen. Vanuit die verbinding ga je vanzelf meer verkopen. Je Instagramstrategie moet altijd een mix zijn van bereik en verbinding. Gebruik daarom elk onderdeel maximaal.

"Reels, fotoberichten en carrousels zijn je introductie, Stories en Lives zijn je relatiebouwers" - Linda Brink

Heeft deze blog je geïnspireerd of aan het denken gezet? Ik nodig je uit om je gedachten met me te delen in een DM. Wat zijn jouw grootste uitdagingen met Instagram?

Dit blog is geschreven om jou, als leergierige en gepassioneerde ondernemer, te inspireren en te begeleiden in het authentiek vermarkten van jouw (online) product of dienst op Instagram.

Meer lezen