Als je bereik nog niet zo groot is, dan is het tijd om je zichtbaarheid een flinke boost te geven. Daarom heb ik hieronder 25 tips voor je die je helpen je zichtbaarheid te vergroten.
1. Wees consistent
Liever 3 maanden lang, 3 berichten per week, dan 2 weken 5 berichten en vervolgens niets meer, omdat je het niet vol kunt houden. Dit is één van de meest lastigste dingen, omdat het continu je aandacht vraagt. Je geeft jezelf enorm veel rust, als je vooruit gaat schrijven en inplannen. Een goed plan hiervoor maak ik altijd met mijn VIP klanten.
2. Maak een fantastische eerste indruk met je profiel
Sluit je bio volledig aan bij wie je bent en wat je doet. En.. kloppen al je gegevens (nog)? Loop alles eens een keertje na en kijk of de woorden die je hebt gekozen ook bij jouw doelgroep past. (In de online Instagram Profiel cursus leer ik je hier meer over).
3. Luister naar je ideale klant
Wat willen ze horen, zien en geef ze wat ze nodig hebben. Antwoord geven op veel gestelde vragen doen het bijvoorbeeld altijd goed.
4. Maak Reels video’s
Met Reels video’s bereik je meer niet-volgers. Geef jij mooie inzichten of laat je op een aantrekkelijke manier jouw producten zien dan kun je daarmee jouw volgersaantal laten groeien.
5. Je profielfoto is je visitekaartje
Zorg voor een foto waar je goed zichtbaar opstaat.
6. Geef je volgers aandacht
Je volgers zijn je fans en social media is om te praten met elkaar. Het heet tenslotte niet voor niets social media. Doe daarom ook sociaal en plaats een reactie onder berichten van jouw volgers.
7. Professionaliseer
Professionaliseer je Reels video met een omslagfoto. Dit staat net even dat stukje netter dan een beeld uit je video. En nee het hoeft niet supergelikt eruit te zien. Je maakt in Canva heel gemakkelijk zelf je omslagfoto’s voor je Reels video. Voorbeelden vind je hier.
8. Sta op en wees de expert
Vertel iets waar je volgers gelijk wat aan hebben. Dit noemen we een Quick Win. Iets waar jouw volgers gelijk mee geholpen zijn. Een voorbeeld van een Quick Win zie je hier.
9. Deel inzichten
Wees nog duidelijker de expert en deel inzichten en voordelen van het met jou werken. Wat levert het je klanten als ze met jou gewerkt hebben.
10. Maak een heldere boodschap
Voor veel ondernemers is dit een ingewikkelde, helemaal als je je doelgroep nog niet helemaal helder hebt. Praat op Instagram dan op zo’n manier, alsof je tegen je leukste klanten praat.
11. Scrol eens door je eigen tijdlijn
Uit je tijdlijn mag blijken wie jij bent, wat jij doet en wat voor jou belangrijk is. Dat moet een buitenstaander in één oogopslag kunnen zien.
12. Let op de woorden die je gebruikt
Zijn dit jouw zoekwoorden? Gebruik die zoekwoorden bewust. Instagram werkt tegenwoordig net als Google met SEO. Kom achter je zoekwoorden door een klein zoekwoordenonderzoek te doen. Dit begint bij goed luisteren naar je klanten. Wat zeggen zij. Gebruik die woorden.
13. Teksten zijn belangrijk
Teksten zijn nog steeds belangrijk, dus schrijf ze. Al is het één of twee zinnen.
14 Hashtags maak je er voortaan niet meer druk om
Hahstags waren superbelangrijk op Instagram, maar zijn dat al langer niet meer. Je kunt ze nog wel gebruiken, want ze zijn nog steeds een manier om gevonden te worden. Maar verder… voortaan niet meer zo druk over maken.
15. Film jezelf voor je video’s en Story rechtop
Dit is het formaat wat de voorkeur heeft op Instagram en daarom ook voorrang krijgt.
16. Wen alvast aan rechtopstaande foto’s
Dit is sneller dan je denkt de toekomst. Gebruik daarom nu al het 1080 x 1350 formaat. Het formaat van de toekomst is het Instagram Story formaat (1080 x 1920) zoals je op de afbeelding ziet. Deze afbeelding is een screenshot over de toekomst van Instagram foto’s gedeeld door Instagram CEO Adam Mosseri.
17. Ga Live
Ga eens Live en deel jouw inzichten van de afgelopen week waar je volgers ook wat aan hebben. Nog leuker: ga samen met iemand Live!
18. Ondertitel altijd je Reels video
Maar liefst 80% van de mensen die video’s kijken, doen dit met het geluid uit. Ondertitel daarom altijd! Dit doe je handmatig binnen Instagram of bij een vooraf opgenomen video via de gratis app CapCut. Ik heb diverse apps getest voor ondertiteling en deze is veruit de meest gebruiksvriendelijke.
19. Schrijf een HOOK
Op Instagram is alleen de eerste zin van je bijschrift te zien onder je foto of Reels video. Zorg daarom dat deze nieuwsgierig maakt, zodat volgers wel verder willen lezen. Zo’n eerste nieuwsgierig makende zin noemen we een HOOK. Voorbeelden van een HOOK:
- Vandaag neem ik je mee..
- Hoe… mijn leven veranderde…
- Op zoek naar…?
- Heb je gehoord dat…
- STOP met scrollen, geloof deze leugens niet …
- Meer voorbeelden staat op mijn Instagram, kijk bijvoorbeeld deze.
20. Gebruik audio in je Reels video
Muziek is allang niet meer noodzakelijk in je Reels video. Je eigen stem gebruiken kan echt voldoende zijn.
21. Maak carrousel berichten
Maak carrousel berichten waarin je je volgers iets uitlegt. Zodat ze jou gaan zien als de expert.
22. Je websitelink
Je hebt maar 1 link in Instagram, benut deze goed! Plaats hier je website of maak een knoppenpagina, zodat je toch meerdere links kunt delen. Wat je ook kunt doen is Linkinbio van Later gebruiken. Later is mijn favo plantool en heeft een supermooie link voor je link in bio. Wil je weten hoe het eruit ziet? Check mijn Link in Bio op Instagram. Weet je niet wat Link in Bio is? Kijk deze video.
23. Deel je locatie
Zet altijd de locatie bij een bericht die je plaatst. Op locatie kun je gevonden worden.
24. Let op je Tone-of-voice
Praat op je video en schrijf je berichten net zoals je tegen iemand praat. M.a.w. ga niet ineens formeel doen als je dat in het dagelijks leven ook niet bent.
25. Mensen maken verbinding met mensen
Minimaal 1 op de 9 berichten mag daarom een foto of video in je tijdlijn zijn van jou.
Wees een Doener en ga zichtbaar zijn. Stel progressie boven perfectie.
Er is werkelijk niets wat je tegen hoeft te houden. Gun jezelf een succesvol Instagram kanaal, waarmee je jouw bereik vergroot en je omzet verhoogt.
Vind je het spannend om zichtbaar te zijn; ‘Wat zal een ander zeggen’ of ‘Ben ik wel leuk genoeg?’.
Ben je zo perfectionistisch dat je alles tot in de puntjes wilt uitwerken en je plaatst maar niets omdat het nooit goed genoeg is.
BONUS
Herken je bovenstaande en wil je hier nu eindelijk vanaf? Kun je die extra boost gebruiken? Volg dan mijn gratis Zichtbaarheids Challenge. Je vraagt de challenge hier aan.